مقالات

تخصیص ارز برای واردات + نکات مهمی که باید بدانید.

تخصیص ارز چیست؟

اگر در حوزه واردات فعالیت می کنید، به احتمال زیاد با اصطلاح تخصیص ارز وارداتی آشنا هستید؛ تخصیص ارز پدیده ای جدید در نظام مالی و تجاری جمهوری اسلامی است. بی اطلاعی بازرگانان از نکات اساسی تخصیص ارز موجب می شود تا ضرر و زیان به آنها وارد شود؛ در این یادداشت به تعریف تخصیص ارز، نکات مهم آن برای واردات و چالش های تخصیص ارز وارداتی در نظام بانکی ایران می پردازیم. بازرگانی داهی تجارت با 20 سال تجربه، فرآیند صفر تا صد واردات و ترخیص کالا از گمرک بندرعباس و ترخیص کالا از گمرک شهریار را در کنار دیگر گمرکات مهم کشور انجام می دهد.

تعریف تخصیص ارز وارداتی

برای واردات کالا، اولین گام دریافت مجوز واردات و یا همان ثبت سفارش کالا برای واردات در سامانه جامع تجارت است، بسیاری از بازرگانان پیش از ثبت سفارش کالای خود را وارد خاک ایران می کنند، که این خود یکی از چالش های مهم است که پیش تر در مقاله ثبت سفارش برای کالا آن را توضیح دادیم؛ مرحله دوم بعد از ثبت سفارش، تحویل مدارک و اطلاعات به بانک و دریافت نوبت تخصیص ارز است. تخصیص ارز به نوعی مرحله ای مهم برای دریافت مجوز برای پرداخت کالا از بانک مرکزی ایران می باشد. فرآیند تخصیص ارز وارداتی در ایران بین 15 روز الی یک ماه کاری زمان می برد. واردات بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز وارداتی، در بعضی مواقع ممکن است بازرگانان را با چالش های جدی رو به رو کند. شاید کمترین ضرر آن یک ماه انتظار برای اخذ مجوز تخصیص ارز وارداتی باشد!.

تخصیص ارز برای واردات تخصیص ارز وارداتی

اخذ مجوز تخصیص ارز وارداتی از بانک مرکزی

یکی از مواردی که بازرگانان نسبت به آن بی توجه هستند، پرداخت پول به شرکت فروشنده کالا، پیش از ثبت سفارش و دریافت مجوز و اخذ تخصیص ارز وارداتی است؛ چرا که بانک انتظار دارد خریدار فرآیند پرداخت خود به شرکت فروشنده را اثبات کند و در صورتی که شما زودتر از اطلاع بانک فرآیند پرداخت را انجام دهید، برای اثبات خرید خود به بانک و اخذ مجوز تخصیص ارز وارداتی ممکن است که با چالش های کلیدی و جدی رو به رو شوید؛ از این رو تاکید اساسی داریم که پیش از ثبت سفارش و اخذ مجوز تخصیص ارز صادراتی، شما را به خدا پول پرداخت نکنید و کالایتان را وارد خاک ایران نکنید؛ چرا این را می گوییم؟ چرا که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای ترخیص کار شما به همراه دارد؛ فراموش نکنید که گردش پول برای هر پرداخت باید با توجه ثبت سفارش مربوط به آن انجام شود. توصیه جدی داریم که پرداخت خود را توسط بانک ها با شماره ویژه ثبت سفارش خود انجام دهید.  

در ادامه برای آگاهی بیشتر شما به تعریف چند اصطلاح مهم در واردات و سیستم بانکی ایران در حوزه تخصیص ارز وارداتی می پردازیم.

روی مطلب مورد نظر کلیک کنید

از دیگر خدمات ما بیشتر بخوانید:

انواع تخصیص ارز دولتی

پنج روش برای تخصیص ارز دولتی وجود دارد که ما به معرفی انواع آن می پردازیم.

ارز نیمایی

یکی از رایج ترین انواع تخصیص در سامانه نیما است که در آن صادرکنندگان و وارد کنندگان به صورت مجازی دست به خرید و فروش می زنند و بازرگانان با انتخاب یک صرافی به تبادل می پردازند. 

ارز بانکی

این ارز همان ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی است که توسط بانک ها انجام می شود.

ارز اشخاص

این ارز برای اشخاص مقیم خارج از کشور برای صادرات کالا از کشور مبدا به خاک جمهوری اسلامی است.

واردات در برابر صادرات خود

در این نوع ارز، شخص ارز دریافتی از صادرات خود را برای واردات مورد استفاده قرار می دهد، برای مثال یکی از انواع ارز رایج در این کار صادرات سیب در ازای واردات موز است.

واردات در برابر صادرات دیگری

در این نوع ارز، واردکننده از ارز صادراتی دیگری برای واردات خاک خود به خاک جمهوری اسلامی بهره می برد.

دریافت مجوز تخصیص ارز از بانک مرکزی

گروه های کالایی برای مجوز ارز وارداتی از بانک مرکزی

کالاهای وارداتی به خاک جمهوری اسلامی، به گروه کالایی زیر تقسیم می شوند که بر مبنای آن فرایند تخصیص ارز مشخص می شود و شناخت آن برای بازرگانان ضروری است.

گروه کالایی یک:

گروه کالایی یک شامل کالاهایی است که توسط وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود و شامل کالاهای اساس و ضروری مورد استفاده مردم است. نرخ رسمی تعیین شده برای این گروه کالایی، ارز 4200 تومانی است که به ازای هر یورو مشخص می شود. این طرح مخالفانی در حوزه اقتصادی دارد و مبلغ آن از فروش درآمد های نفتی کشور تامین می شود.

گروه کالایی 21 تا 27:

این گروه شامل مواد اولیه، ماشین آلات، خط تولید و به طور کلی کالاهایی که در گروه اول و چهارم قرار ندارند در این بازه 21 الی 27 قرار می گیرند. بر فرض مثال  به طور قطع نمی توان گفت که ماشین الات در گروه 21 است یا گروه دیگری، به این علت که با توجه به نیاز کشور و تولید داخل یا نداشتنش در هر بهره زمانی این الویت بندی ها به سرعت تغییر می کنند. نکته بسیار مهم این است که به گروه کالایی 21 تا 23 ارز نیمایی تعلق می گیرد. 

گروه کالایی چهارم:

شامل مجموعه کالاهایی است که واردات آنها به خاک جمهوری اسلامی ممنوع می باشد و به هیچ وجه مشمول ارز وارداتی برای واردات به خاک ایران نمی شوند.

 

مراحل تخصیص ارز وارداتی

پس با توجه به توضیحات بالا به صورت ساده مراحل تخصیص ارز وارداتی به شکل زیر می باشد:

ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

ارائه اسناد و مدارک به بانک

دریافت مجوز تخصیص ارز وارداتی از بازه زمانی 15 روز تا یک ماه

 

معایب تخصیص ارز وارداتی

تخصیص ارز وارداتی با رویکرد کنترل مبادلات ارزی کشور صورت پذیرفته است و می تواند مفید باشد. اما یکی از چالش های جدی آن، استفاده رانتی از ارز 4200 تومانی است، به طوری که تنها افرادی خاص از امتیازات این ارز بهره می برند و مهم تر آن که تخصیص این ارز، هیچ نتیجه مثبتی در قیمت تمام شده کالا در خاک جمهوری اسلامی ندارد؛ بعضا پیش می آید که کالا با ارز 4200 تومانی وارد شده، اما قیمت تمام شده آن برابر با تورم می باشد. اما چاره چیست ؟ محمد یوسفی آرامش، مدیر بازرگانی داهی تجارت معتقد است که حذف قدم به قدم ارز 4200 تومانی به صورت پلکانی و تزریق آن پول به جامعه می تواند به کنترل تورم، بهبود وضع مالی خانوارهای جامعه و حذف فقر مطلق کمک کند. وی معتقد است که با تزریق ارز 4200 تومانی به خانوار، سیاست پولی به شکل بهتری در جهت رونق کسب و کارهای کشور تقسیم می شود و فضا را رقابتی تر می کند، البته که این در صورتی امکان پذیر است که جو سیاسی و انتظارات تورمی جامعه نیز کاهش پیدا کند؛ به طور سیستمی چیدمان این فرآیندها در کنار یکدیگر می تواند برای بهبود وضع جامعه کمک کننده باشد.

 

تخصیص ارز وارداتی از بانک مرکزی

بازرگانی داهی تجارت، تجربه 20 سال ترخیص کالا از گمرکات ایران دارد. ما در گمرکات امیرآباد، شهریار، بندرعباس، بازرگان و گمرک امام خمینی تجربه سالهای متوالی ترخیص کاری را داریم. مشاورین و ترخیص کاران ما در تمامی مراحل واردات کالا از ثبت سفارش، دریافت مجوز تخصیص ارز از بانک مرکزی، حمل کالا، فرآیندهای پرداختی در کشور ثالث و همچنین پرداخت های مالی برای تسهیل مشکلات تحریمی کشور، در کنار شما هستند تا در این روزهای سخت اقتصادی کشور، به فرآیند بهبود وضعیت کارخانجات و بازرگانان کشور کمک کنند. همین حالا با ما تماس بگیری تا در کنارتان باشیم. در خصوص دریافت مجوز برای تخصیص ارز وارداتی نیز می توایند تماما روی کمک متخصصین ما حساب باز کنید.

اگه نیاز به مشاوره دارید یا دنبال یه ترخیص کار خوب میگردید

همین حالا از متخصصین ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *