مقالات

مراحل صادرات کالا – شرکت مدیریت صادرات

صادرات از ایران به کشورهای همسایه
همه چیز درباره

صادرات

چگونه صادرات انجام دهیم؟

قبلا در دو یادداشت صادرات و واردات به عراق و صادرات و واردات به ترکیه، از اهمیت بالای صادرات به این کشورها گفتیم و پتانسیل های موجود در این کشورها برای صادرات را بررسی کردیم؛ این بار در این یادداشت مراحل صادرات و ترخیص صادراتی را با تجارب تیم اجرایی بازرگانی داهی تجارت مرور می کنیم.

ترخیص کار صادراتی

صادرات کالا به معنای خروج کالا از مرز گمرک یک کشور و ورود آن به خاک کشور دیگری می باشد؛ صادرات کالا هم توسط شخص حقیقی و هم توسط شخص حقوقی امکان پذیر است و همانند واردات، نیازمند کارت بازرگانی می باشد. بازرگانی داهی تجارت با دو دهه تجربه در حوزه واردات و ترخیص کالا می تواند به صورت حرفه ای فرآیند صفر تا صد صادرات کالای شما را بر عهده بگیرد. ترخیص صادراتی خود را به شرکت مدیریت صادرات داهی تجارت بسپارید. ما به عنوان ترخیص کار صادراتی در گمرکات ایران در کنارتان هستیم. در این یادداشت به بررسی مراحل صادرات کالا می پردازیم.

با 20 سال تجربه تجارت در حوزه بین المللی و ترخیص کالا، منبع یابی و ترخیص صادراتی کالای شما از صفر تا صد را بر عهده می گیریم؛ با متخصصین ما برای صادرات کالای خود تماس بگیرید.

به طور کلی می توان صادرات را به دو نوع صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم کرد.

ترخیص صادراتی

صادرات قطعی:

 در صادرات قطعی کالا به صورت قطعی وارد خاک کشور دیگری می شود و این نوع صادرات در خاک جمهوری اسلامی از پرداخت مالیات، حقوق گمرکی معاف می باشد.

صادرات موقت:

صادرات موقت کالا اصولا با نیت حضور در نمایشگاه ها انجام می پذیرد، در این سبک صادرات، گمرک ایران سپرده ای را برای تضمین بازگشت کالا تا زمان بازگشت در نظر می گیرد. همچنین می توانید یادداشت ما در رابطه با ورود موقت کالا به خاک جمهوری اسلامی را بخوانید.

مراحل صادرات کالا 

مراحل صادرات کالا از طریق زمینی، هوایی و دریایی نزدیک به هم بوده و به شکل زیر می باشد. ابتدائا مراحل ترخیص صادراتی زمینی از گمرکات ایران را با هم بررسی می کنیم:

  • تهیه کارت بازرگانی
  • تهیه پروفرما اینویس
  • تهیه عدل بندی و پکینگ لیست به فارسی و انگلیسی
  • تهیه باسکول خالی و پر تریلی
  • اظهار کالا در سامانه EPL
  • صدور کوتاژ
  • اخذ بارنامه
  • صدور گواهی مبدا از اتاق بازرگانی
  • صدور بیجک و پنجره ای EPL

صادرات و خروج کالا از مرز کشور

صادرات صادرات از ایران
روی مطلب مورد نظر کلیک کنید

از دیگر خدمات ما بیشتر بخوانید:

شرکت مدیریت صادرات

مسیرهای صادراتی در گمرک به مسیر سبز، زرد و قرمز تقسیم می شوند.

مسیر سبز:

 به مسیری گفته می شود که نیاز به کسب مجوز و انجام آزمایشات ندارد و تعرفه اظهار شده با تعرفه گمرک همخوانی دارد. اغلب کارت بازرگانی شرکت های تولیدی در این مسیر قرار می گیرند.

مسیر زرد:

این نوع کالاها احتمالا نیاز به آزمایش یا استاندارد دارند، اما به واسطه سابقه ترخیص، سوابق کالایی در گمرک و تطابق ارزش اظهار شده با ارزش گمرکی در کالا، اجازه ترخیص آن می تواند صادر شود.

مسیر قرمز:

این نوع کالاها احتمالا نیاز به آزمایش و استاندارد دارند، اسنادشان نامعتبر است، ارزش اظهارشان با ارزش استنباطی گمرک تطابق ندارد و کالا بدون ارزیابی دقیق و فیزیکی قابلیت خروج از گمرک را ندراد.

اطلاعات لازم برای اظهار و صدور کوتاژ

برای ترخیص صادراتی کالای خود و اجرای صحیح مراحل صادرات، اطلاعات زیر را به ترخیص کار صادراتی خود می دهیم:

اطلاعات صادرکننده

اطلاعات اظهارکننده

مشخصات خریدار

کشور مبدا

کشور مقصد

Zone  گمرک

اطلاعات وسیله حمل

مشخصات کالا شامل (نوع، تعرفه گمرکی، وزن خالص و ناخالص، مقدار و نوع بسته بندی)

نام گمرک اظهارکننده

هزینه های صادراتی

صادرات کالا معاف از مالیات و عوارض گمرکی است، از جمله مهم ترین هزینه های رایج در حوزه صادرات و مراحل صادرات کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخلیه، بارگیری
  • انبارداری
  • گواهی ترخیصیه
  • هزینه های THC

دسته بندی کالاهای صادراتی

از جمله کالاهای رایج برای صادرات ترخیص صادراتی می توان به کالاهای زیر اشاره کرد:

کالای مجاز

کالای مشروط

کالای ممنوعه

کالاهای مجاز به آن دسته کالاهایی گفته می شود که نیاز به ضوابط خاصی ندارد، برای مثال نیازی به کسب مجوز و یا استاندارد خاصی برای صادرات آن نیست.

کالاهای مشروط آن دسته کالاهایی هستند که نیاز به ضوابط و اخذ مجوزات گمرکی از سازمان خاصی دارند و پس از اخذ مجوز اجازه صادرات دارند.

کالاهای ممنوعه به آن دسته کالاهایی گفته می شود که با بخشنامه های مختلف، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور اعلام می شوند و در برخی موارد صادرات آنها مجاز و در برخی موارد ممنوع می باشد. این مورد در سالهای گذشته در رابطه با برنج در  کشورمان زیاد احساس شده است.

تحقیقات بازار برای صادرات کالا

یکی از مهم ترین عوامل در صادرات کالا، تحقیقات بازار می باشد، بررسی فرهنگ و اقتصاد کشور هدف، روابط سیاسی دو کشور، تحولات سیاسی، نیاز کشور هدف،  رقابت در قیمت گذاری از مهم ترین عوامل اثرگذار برای صادرات کالا می باشند. عمدتا این مسائل توسط شرکت های بازرگانی مستقر در کشورهای هدف انجام می پذیرد. اما پرسش اساسی این است که به عنوان بازرگان با چه روشی می توانند در حوزه صادراتی منبع یابی کنند؟ در ادامه بخشی از روش های بازرایبای مهم به عنوان مراحل صادرات کالا را بررسی می کنیم:

اصول بازاریابی برای صادرات کالا

  • حضور در نمایشگاه بین المللی
  • آگهی در وبسایت های B2B بین الملل
  • مذاکره با رایزن تجاری سفارت خانه های مختلف
  • تحقیقات اینترنتی
  • تحقیقات میدانی
  • مشورت با خبرگان و پیشکسوتان صنعت
اگه نیاز به مشاوره دارید یا دنبال یه ترخیص کار خوب میگردید

همین حالا از متخصصین ما بپرسید

کالاهای اصلی صادراتی ایران

از جمله کالاهای صادراتی ایران، می توان به کالاهای زیر اشاره کرد، بازرگانی داهی تجارت به عنوان شرکت مدیریت صادرات، فرآیند صفر تا صد صادرات این کالا و مراحل صادرات آن و همچنین ترخیص صادراتی این کالاها را بر عهده می گیرد: 

صادرات پسته 

صادرات فرش

صادرات مواد معدنی

کالاهای صنایع دستی

صادرات میوه

صادرات توتون و تنباکو 

نساجی و پوشاک 

از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی کشور هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *