مقالات

نکات مهم بیمه حمل و نقل برای صادرات !

انواع کلوز بیمه

بیمه، یکی از اثرگذارترین تحولات دنیای امروز ماست. بیمه نامه حمل و نقل برای صادرات و واردات نیز نکته ای بسیار مهم است. تقریبا بیمه های وارداتی اجباری هستند و بیمه های صادراتی نیز می توانند به انتخاب صادرکننده صادر شوند. تجربه 20 سال تجارت در داهی تجارت ما را به این نتیجه می رساند که به صورت جدی به عنوان مشاور و همراه شما درخواست کنیم که هیچ کالایی را بدون صدور بیمه نامه از کشور خارج نکنید؛ هزینه صدور بیمه نامه بسته به حساسیت و ارزش کالا و ترم تحویل دریایی، زمینی یا هوایی آن و همچنین شرایط سیاسی آن کشور  دارد؛ ولیکن کمتر احتمال دارد که هزینه بیمه حمل و نقل عددی قابل توجه باشد و توصیه می شود که بخاطر اعدادی چند صد دلاری، امنیت کانتینر و کالای خود را به خطر نیاندازیم، چرا که تجارت، به عوامل انسانی غیرقابل کنترلی ارتباط دارد و کم ترین انتظار از یک تاجر حرفه ای صدور بیمه نامه حمل و نقل است. بازرگانی داهی تجارت به عنوان شرکت ترخیص کالا در گمرکات مهم ایران فعالیت می کند. 

انواع بیمه نامه صادراتی کلوز بیمه

بیمه نامه های صادراتی

بیمه های حمل و نقل صادراتی  بیمه‌ هایی هستند که مبداً ایران و مقصد کشور خارجی باشد.بیمه‌ های حمل و نقل وارداتی، صادراتی و ترانزیت براساس مبدأ و مقصد آنها متمایز می‌شوند و کلیه صادرکنندگان کالا به این بیمه نامه نیاز دارند. بیمه نامه کل گردش صادرات، بیمه نامه خاص صادرات، بیمه بلا اثر شدن قرار داد صادراتی، بیمه نامه سرمایه گذاری از جمله مهم ترین این بیمه ها هستند که می توانید با سرچ عناوین آنها بیشتر بخوانید. ولی در ادامه به معرفی صندوق ضمانت صادرات می پردازیم که اصل به شدت مهمی برای ساختار ضمانت در صادرات ایران است.

صندوق ضمانت صادرات

صندوق ضمانت صادرات یکی از صندوق های پر اهمیت و اثرگذار کشور است. این صندوق زیر مجموعه وزارت صمت بوده و با بررسی اطلاعات حساب بانکی و تراکنش های مالی خریدار محصول شما، در یک کشور خارجی، در صورت تایید اعتبار آن شرکت، دریافت وجه صادراتی شما را تضمین و بیمه می کند. در صورتی که نگران روش های پرداخت به علت تحریم هستید؛ در صورت معتبر بودن خریدارتان، می توانید از صندوق ضمانت صادرات کمک بگیرید و به صورت اعتباری به خریدار خود جنس بدهید و دیگر نگران دریافت های مالی نباشید. هزینه تحقیقات این صندوق، بین 100 الی ۱۵۰ یورو کارمزد است و اصولا فرآیند اداری آن بین دو هفته الی یک ماه طول می کشد؛ اصولا تا 1.5 درصد ارزش پروفرما کارمزد خدمات این صندوق بعد از تایید اعتبار شرکت خریدار می باشد.

روی مطلب مورد نظر کلیک کنید

از دیگر خدمات ما بیشتر بخوانید:

مراحل صدور بیمه نامه های صادراتی

  1. مشتری برحسب نیاز “فرم پیشنهاد”را مبنی بر صدور بیمه نامه های باربری‌ تکمیل می‌کند.
  2. اداره کالا نرخ تعیین شده را در قالب نامه‌ ای به مشتری ابلاغ می‌نماید
  3. در صورت تائید نرخ، مشتری در قالب نامه ‌ای تائیدیه آنرا به اداره کالا اعلام می‌کند.
  4. پس از بازدید کارشناس فنی ازمحل مورد بیمه، اداره کالا، اطلاعات مندرج در گزارش بازدید را بررسی کرده و براساس آن حق‌ بیمه را محاسبه می‌نماید.
  5. اداره کالا طی نامه‌ ای حق‌بیمه را به مشتری اعلام کرده و درخواست پرداخت آنرا می‌نماید.
  6. مشتری یا مبلغ حق ‌بیمه را در حساب بیمه ایران واریز کرده و “فیش واریزی” را به اداره کالا تحویل می‌دهد و یا “چک” مبلغ حق ‌بیمه را ارائه می‌دهد.
  7. اداره کالا، پس از دریافت فیش واریزی یا چک مبلغ حق ‌بیمه، “گواهی دریافت حق‌ بیمه” را به مشتری تحویل می‌دهد.
  8. مشتری گواهی دریافت حق ‌بیمه را نزد اداره کل حسابداری و آمار برده و این اداره برگ اول آنرا مهر و امضا کرده و نسخه مربوط به خود را برمی‌دارد.

انواع کلوزهای بیمه نامه های حمل و نقل

بیمه نامه های حمل و نقل را می توان به سه دسته و کلوز  A, B و C تقسیم کرد. بسته به مسیر حمل و نقلی خود و حساسیت کالا می تواند در یکی از کلوزهای زیر دسته بندی شود.

کلوز A:

شامل همه پیش بینی ها برای کالا می باشد و بیشترین میزان مسئولیت را می پذیرد. برای مثال دزدی دریایی تنها شامل کلوز A  خواهد شد.

کلوز B:

شامل بخشی از تعهدات کلوز A است و برخی از این تعهدات را شامل نمی شود.

کلوز C:

این کلوز شامل کمترین میزان تعهد نسبت به دو کلوز قبل است. در ادامه جدول مقایسه ای سه کلوز اصلی بیمه را با یکدیگر بررسی می کنیم:

بیمه نامه صادراتی
بیمه صادراتی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *