مقالات

شرایط باز کردن حساب ارزی

چطور حساب ارزی افتتاح کنیم؟

درصورتی‌که متقاضی افتتاح حساب سپرده ارزی در هر یک از بانک‌های عامل هستید با مراجعه به شعبه‌های ارزی بانک‌ها،  می‌توانید حساب سپرده بلندمدت ارزی (یکساله) یا حساب کوتاه‌مدت ارزی (۳، ۶ و ۹ ماهه) افتتاح کنید. برای دریافت سود حساب ارزی که اغلب به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌شود، همانند حساب‌های ریالی، باید حساب سپرده کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه ارزی افتتاح کنید تا سود سپرده به آن حساب واریز شود.

مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی

تفاوت چندانی بین مدارک لازم برای افتتاح حساب سپرده ریالی و ارزی وجود ندارد. فقط چون بسیاری از این حساب‌ها توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها باز می‌شود، مدارک اشخاص حقیقی را با دقت مطالعه کنید؛ ما به عنوان شرکت پیشتاز در حوزه صادرات، واردات و ترخیص کالا فعالیت می کنیم. 

مدارک اشخاص حقیقی

  1. مدارک هویتی شامل اصل شناسنامه همراه با اصل کارت ملی (جدید)
  2. تکمیل فرم قرارداد افتتاح حساب و قبول شرایط حساب سپرده ارزی
  3. [در برخی بانک‌ها:] معرف معتبر دارای حساب نزد بانک
  4. [در برخی بانک‌ها:] ۲ قطعه عکس
  5. تأمین حداقل موجودی ارزی برای افتتاح حساب
  6. نداشتن سوءسابقه (چک برگشتی و بدهی بانکی) در سیستم بانکی کشور

مدارک اشخاص حقوقی

  1. مدارک هویتی صاحبان امضای مجاز شرکت طبق اساسنامه و آخرین آگهی منتشر شده در روزنامه رسمی
  2. مدارک هویتی شرکت یا موسسه شامل شرکت‌نامه، اساسنامه، روزنامه رسمی، آگهی تأسیس اولیه، صورتجلسه مجمع عمومی مبنی بر آخرین تغییرات
  3. تعهدنامه مبنی بر تسلیم آخرین مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت و اعلام کتبی هرنوع تغییری به محض وقوع در اساسنامه
  4. مدارک هویتی و نامه رسمی نماینده شرکت برای افتتاح حساب
  5. تکمیل فرم قرارداد افتتاح حساب و قبول شرایط حساب سپرده ارزی
  6. تأمین حداقل موجودی ارزی برای افتتاح حسابش
شرایط باز کردن حساب ارزی

انواع حساب‌های ارزی در بانک‌های ایران

همانند حساب‌های ریالی خودمان، امکان افتتاح انواع حساب‌های ارزی در بانک‌های داخلی وجود دارد؛ حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی، حساب‌های قرض‌الحسنه جاری ارزی و حساب‌های ارزی سرمایه‌گذاری مدت‌دار. هر یک از این حساب‌های ارزی باید حداقلی مشخصی برای افتتاح و دریافت سود داشته باشند. این حداقل قابل‌قبول توسط هر بانک تعیین می‌شود.

نکته: بدیهی است که به دارندگان حساب‌های قرض‌الحسنه ارزی (پس‌انداز و جاری) سود تعلق نمی‌گیرد ولی فرصت دریافت دسته‌چک یا حواله‌های ارزی را برای صاحب حساب فراهم می‌کنند

انواع حساب‌های سرمایه‌گذاری ارزی

سپرده‌های سرمایه‌گذاری ارزی یک ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه را با نام سپرده ارزی کوتاه‌مدت می‌شناسند و سپرده ارزی یکساله هم بلندمدت محسوب می‌شود که هر کدام با توجه به زمان‌شان، سودهای متفاوتی دارند. اغلب بانک‌ها حداقل افتتاح حساب را بین ۷۰۰ تا هزار دلار/یورو تعیین کرده‌اند.

مزایای حساب ارزی چیست؟

نگهداری ارز به میزان دلخواه

طبق مصوبات سال‌های گذشته، نگه‌داشتن بیش از 10 هزار یورو اسکناس ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. اما داشتن حساب ارزی امکان نگهداری هر میزان ارز را فراهم می‌کند. درواقع بانک مرکزی نگهداری هر میزان ارز در حساب‌های ارزی را مجاز می‌داند و دیگر کسی نگران تغییر قوانین نگهداری اسکناس خارجی نخواهد بود.

 بازپرداخت به‌صورت ارزی

یکی از دلایل استقبال نشدن از حساب سپرده ارزی، خاطرهٔ تلخ بسیاری از سپرده‌گذاران در سال‌های 90 و 91 است که به هنگام درخواست برای گرفتن سپرده ارزی‌شان با جواب منفی بانک‌ها روبرو شدند و معادل ریالی مبالغ‌شان، آن‌هم به قیمت‌های دولتی دریافت کردند. همین معضل باعث شد که بانک مرکزی خود وارد عمل شود و وظیفه تضمین بازپرداخت حساب‌های ارزی به‌صورت ارز را خود بر عهده بگیرد. درواقع بانک‌ها صرفاً عامل افتتاح حساب هستند و سپرده‌گذاران ارز خود را به بانک مرکزی داده و اصل و سود آن‌را هم از بانک مرکزی می‌گیرند.

بازدهی اقتصادی حساب ارزی

از حدود 15 سال پیش و از زمان اجرای قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شده هرسال مابه‌التفاوت تورم داخلی و تورم جهانی را به نرخ ارز اضافه کند اما محافظه‌کاری دولت‌ها باعث شده تا اجرای این قانون را به تأخیر انداخته است.

اما در صورت اجرای قانون، با توجه به شرایط اقتصادی ایران در حالت نرمال باید سالانه به‌طور عادی شاهد افزایش 15 درصدی نرخ ارز باشیم. با توجه به اینکه نرخ سپرده ارزی هم حدود 3 تا 5 درصد است، بنابراین سود حداقل 18 تا 20 درصدی سپرده‌های ریالی را می‌توان برای سپرده‌های ارزی هم متصور بود. ضمن اینکه ریسک نوسانات شدید و جهشی مثل نوسانات سال‌های 90 و 91 یا سال 97 را هم پوشش داد.

گشایش حساب ارزی
اگه نیاز به مشاوره دارید یا دنبال یه ترخیص کار خوب میگردید

همین حالا از متخصصین ما بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *