مقالات

اصطلاحات گمرکی و بازرگانی – 13 اصطلاح پر کاربرد تجاری

 

اصطلاحات رایج تجاری در صادرات و واردات

اگر شما هم در طول سالیان گذشته به امر واردات و صادرات پرداخته باشید، احتمال آنکه برخی واژگان و اصطلاحات گمرکی و بازرگانی به گوشتان بخورد و کنجکاو باشید که معنای آن را بدانید، زیاد است! در این یادداشت، محمد یوسفی آرامش، مدیر بازرگانی شرکت ترخیص کالا داهی تجارت برخی از مهم ترین اصطلاحات گمرکی و بازرگانی را با شما به اشتراک می گذارد:

اصطلاحات گمرکی تجاری بازرگانی

اصطلاحات رایج تجارت بین الملل

چرا باید این یادداشت را بخوانید؟

تا با آگاهی کامل از اصطلاحات تجاری، یک تجارت کم ریسک تر را تجربه کنید.

و با آگاهی از روند تشریفات گمرکی از ضرر و زیان های احتمالی خودداری کنید.

بازرگانی داهی تجارت، نزدیک به بیست سال تجربه ترخیص کالا و ثبت سفارش از گمرکات مهم ایران را دارد. ترخیص کالا از فرودگاه امام، گمرک شهریار، بندرعباس، بازرگان و امیرآباد از جمله مهم ترین گمرکاتی هستند که داهی تجارت سالها تجربه بازرگانی در آنها درد. به تجربه ما اعتماد کنید. 

مانیفست:

مادامی که یک کشتی، یک قطار و یا هر وسیله حمل دیگری بیش از یک بارنامه داشته باشد، به فهرست کلی تر آن وسیله حمل که در برگیرنده تمام محصولات آن وسیله حمل است، مانیفست می گویند. این فهرست بعد از رسیدن محصولات به گمرک صادر می شود. در ادامه به بررسی اصطلاحات رایج تجارت بین الملل و اصطلاحات گمرکی و بازرگانی می پردازیم.

ترخیصیه:

ترخیصیه یا Delivery Order  که به حواله نامه ترخیص نیز می توان از آن نام برد، سندی است خطاب به حمل کننده یا انبار دار، که در آن درخواست می شود کالای تجاری را به شخص مذکور در ترخیصیه تحویل دهند.

استریپ:

استریپ عموما توسط لیفتراک صورت می گیرد، به تخلیه بار از کانتینر و انتقال آن به کامیون استریپ می گویند که امری رایج در گمرک برای بازرگانان می باشد.

استافینگ:

استافینگ، به فرآیند خلاف جهت استریپ گفته می شود، به انتقال بار از کامیون به کانتینر، استافینگ می گویند که آن نیز عموما توسط لیفتراک صورت می گیرد.

روی مطلب مورد نظر کلیک کنید

از دیگر خدمات ما بیشتر بخوانید:

اصطلاحات تجارت بین الملل

THC:

 تی اچ سی یا Terminal Handling charges  اصطلاح بازرگانی و گمرکی بعدی است، به طور کلی تی اچ سی به هزینه های رایج ترمینالی در مبدا و مقصد می گویند که عموما در مبدا بر عهده فروشنده و در مقصد بر عهده خریدار است، مگر توافقی غیر این مورد صورت گیرد.

TSC:

 اگر در حوزه بازرگانی فعالید، به احتمال زیاد واژه تی اس سی نیز به گوشتان خورده است، Tariff Specification Cods یا سامانه ارزش نیز یکی از مهم ترین سامانه های حال کشور است. گمرک ایران به صورت کلی برای اقلام تجاری، ارزشی پیش فرض را تعریف می کند تا واردکنندگان و صادر کنندگان نتوانند کالایی را زیر ارزش واقعی تجاری آن وارد یا صادر کنند. این کار به جهت جلوگیری از فرصت طلبی برخی و ضربه به اقتصاد اران صورت می گیرد، فرض کنید ارزش یک کالا در ایران 5 دلار است و شما می خواهید به واسطه یک سری فرصت و ارتباطات آن را با یک دلار وارد کشور کنید و حقوق گمرکی کمتری پراخت کنید، اینجا سامانه تی اس سی وارد شده و از ورود کالا با ارزشی بسیار پایین تر از ارزشی که باید ورود پیدا می کند.

اصطلاحات پرکاربرد تجارت بین الملل

پروفرما:

Proforma  یا پیش فاکتور، یکی از اولین اصطلاحات مهم تجاری است، اولین اقدام برای امر واردات و صادرات، پروفرما است. در پروفرما فروشنده اطلاعات رسمی و ارزش کالا، تعداد آن، کد تعرفه جهانی آن، مشخصات بانک، شرایط و نحوه حمل، مشخصات بسته بندی کالا و دیگر اطلاعات وابسته را در قالب یک پیش فاکتور رسمی به خریدار تقدیم می کند.

ثبت سفارش کالا:

ثبت سفارش کالا، اصطلاحی در بازرگانی داخلی ایران است، طی ثبت سفارش، بازرگان مجوز واردات کالای خود از خاک جمهوری اسلامی را از سامانه جامع تجارت وابسته به سازمان صمت ایران دریافت می کند.

بیجک:

یا Exit permission  سندی است که توسط انباردار بعد از ترخیص کالا برای صاحب کالا صادر می شود، پس از رویت مسیر سبز گمرکی، بیجک صادر می شود.

اظهار گمرکی:

یا custom Declaration  به هرگونه ورود اطلاعات مورد نیاز گمرک در سامانه گمرکی می گویند.

کوتاژ:

یا cottage  به عملیات ثبت اظهارنامه در دفاتر گمرکی گفته می شود.

شماره پلمپ:

یا Seal No  جهت امنیت بیشتر در کالا و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی برای آن صادر می شود، تا کالا تا مقصد مورد نظر پلمپ شده و بدون دخالت انسانی به گمرک مقصد برسد.

بارنامه:

به نوعی سند حمل و مالکیت کالاست، قابل معامله و انتقال و ظهرنویسی است. اطلاعات حمل شامل ابعاد، بسته بندی، مبدا و مقصد و اطلاعات کامل کالا در بارنامه ذکر می گردد.

 

اصطلاحات رایج گمرکی

ما در داهی تجارت با 20 سال تجربه، برای واردات ماشین آلات، ترخیص کالا از گمرک شهریار و بندرعباس و فرودگاه امام در کنارتان هستیم. همین الان با متخصصین شرکت ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *